Blogg

Skyddshundar

 

Skyddshundarna är nog ändå hundsportens gladiatorer.

De ska klara allt.

Dels är det lydnaden, men även spår & framförallt det extremt krävande skyddsarbetet.

Hunden går från 0 till 100, förväntas hålla koncentrationen uppe till max samt prestera fysiskt.

Acke i ärm

Så vad kan jag som skyddshundsförare göra för att ge hunden bra förutsättningar?

Gå till en canineopat/fysioterapeut 2-3 ggr/år för att kolla igenom hela hunden. Då hittas eventuella mindre problem & störningar INNAN de blir större.

Värm upp ordentligt innan skyddspasset. Ta en rask promenad 10-15 min, få upp flåset lite på hunden. Längre tid om det är kallt ute.

Varva ner efter passet. Gå med hunden en stund tills andhämtningen lugnat sig. Är det kyligt ute så lägg gärna på ett täcke om hunden ska läggas i bilen. Tyvärr finns det fortfarande en del som tycker att det är larvigt att lägga täcke på sin hund. Men förhoppningsvis kommer den fördomen försvinna snart! 

Kraft i kudden

Du kan även stretcha sin hund efter passet. Be din canineopat/fysioterapuet visa dig hur du ska göra. Glöm aldrig den viktigaste regeln vid stretching: Stretcha bara VARMA muskler!

Massera gärna hunden när ni kommit hem.  Speciellt tuggmusklerna, nacke, rygg & bogar.

20180917_211153

Återigen; Be din Canineopat/Fysioterapeut visa dig hur du ska göra.

Till sist, det kanske viktigaste av allt; Ge hunden tid till återhämtning & vila!

ALLA hundar bör ha 1-2 rena VILODAGAR i veckan.

Det är i vilan som musklerna återhämtar sig & bygger sig starkare.

När det är vilodag så är det total vila som gäller. Ingen träning alls, inga långpromenader, inget bus.

39959091_10155385164782434_2630865488267182080_n

Det är Netflix & soffhäng, även för hunden  .

Våga göra ingenting en dag i veckan helt enkelt 

 


 
 
:) ;) :D :( :O :P :| :S     

 

 

49661486_10155648747407434_4380507866121895936_n
Anki Schiöld